U bent hier

2020.3 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2020.3
2020 - 58ste jaargang

Gerelateerde Artikels

OKV Charlie De Voet

Deze keer geen tocht naar een atelier, geen binnentreden in de habitat van de kunstenaar, enkel een telefoongesprek en enige bekendheid met zijn werk zullen het moeten doen. Charlie De Voet woont in Zulzeke in de Vlaamse Ardennen.

Antoon van Dyck keerde in 1627 uit Italië terug naar Antwerpen. Religieuze taferelen en portretten werden zijn handelsmerk. Aan dat lustrum van hevige creativiteit dankt de stad Gent een artistieke schat: Van Dycks altaarstuk Golgotha.

Twee elementen worden hier onder de loep genomen, namelijk zijn liefde voor het Kempische platteland en zijn interesse in kunst. Als scout leert Willy Vandersteen de natuur kennen in de Antwerpse rand en de Antwerpse Kempen. Zijn waardering voor Vlaamse kunst gaat terug op zijn periode als medewerker in het beeldhouwersatelier van zijn vader Francis.

Wat is de invloed van de lockdown op de praktijk van een kunstenaar? We bevinden ons middenin de COVID-19-crisis en peilen bij enkele kunstenaars. Wat ervaren ze in deze periode en hoe gaan ze ermee om?

Het Feest van de Doden vieren in het MAS, de finesse van het bereiden van ambachtelijke jenevers verwerven in het Hasseltse Jenevermuseum of deelnemen aan een museumexperiment rond Bourgondisch Zwart in het Museum Hof van Busleyden. Musea verbinden steeds vaker het verleden met het heden en de toekomst.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Felix De Boeck

Exact 55 jaar geleden verliet Felix De Boeck (1898-1995) zijn boerderij in het toen nog landelijke Drogenbos ten zuiden van Brussel voor een uitstap naar het Museum van Elsene. Hij ging naar het museum op uitnodiging om er tentoon te stellen. Met die tentoonstelling krijgt De Boeck erkenning als pionier van het modernisme.

Niet alleen het museumbezoek heeft een deuk gekregen, ook wetenschappelijk onderzoek naar eeuwenoude objecten is niet vanzelfsprekend zonder toegang tot depots en collecties. Zonder de echte artefacten, kan je slechts terugvallen op foto’s, video’s en onderzoek uit het verleden.

wandtapijten kmkg

Wandtapijten zijn een bijzondere kunstvorm die het grote publiek ietwat stiefmoederlijk behandelt in vergelijking met schilderijen en beeldhouwwerken. Hun grote formaten, waardoor ze niet meer passen in onze interieurs, spelen daarbij een rol.