“Schatjes, pareltjes, lieverdjes…” - Een Hollandse lente in Brussel: Begin februari opende een volledig gerenoveerde vleugel van het Oude Meesters Museum in Brussel. Een honderdtal schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw is er permanent te zien. De beste stukken uit deze belangrijke deelcollectie krijgen eindelijk de aandacht die ze al lang verdienen.
De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het Portret van de familie Van Campen van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen.
Een meester in het beeld brengen van emoties en hun expressie. Geniaal in het vastleggen van het juiste moment. Een vlijmscherpe observator van het fenomeen mens en een virtuoze schilder. Een kunstenaar die wedijverde met Rubens in het schilderen van landschappen en die de thematiek van Pieter Bruegel radicaal bij de tijd bracht.
De Tweede Wereldoorlog bracht zoveel gruwel met zich mee dat het bijna infaam is om over kunst te spreken. En toch heeft zich in die periode, tussen alle ravage en deportaties door, een grootscheepse kunstdrainage naar het Derde Rijk voorgedaan.
Dit najaar kleurt Gent oranje, met tal van evenementen die herdenken dat in 1815 het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden werd opgericht. Het Msk Gent geeft een nieuwe presentatie aan de collectie Noord-Nederlandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw: de Gouden Eeuw herbekeken.
Het KMSKA, dat de grootste en belangrijkste Ensorverzameling ter wereld bezit, organiseert samen met ING België en Bozar Expo de tentoonstelling 'Ensor ontmaskerd' in het ING Cultuurcentrum te Brussel. Curator Herwig Todts schreef voor OKV een opmerkelijk themanummer.
In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.
Het Vlaams impressionisme is ongetwijfeld te situeren tegen de achtergrond van het Frans impressionisme. Heeft deze externe inspiratiebron bij sommige kunstenaars soms tot mislukte assimilatiepogingen en nefaste resultaten gevoerd, toch onderscheidt de Vlaamse interpretatie van het impressionisme zich van de Franse.
'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.
Hetgeen het schilderij dat u voor ogen hebt in beeld brengt, is niet ingewikkeld ; het toont kinderen in een landschap. Het jongste onder hen, een meisje, zit in een wagentje getrokken door een bok. Het dier wordt bij de teugels geleid door een knaap die een zweepje in de hand houdt.