U bent hier

van Eyck Hubert

Kleureyck

Het Van Eyckjaar is nog niet voorbij. In het Designmuseum in Gent kun je momenteel een ‘pigmentwandeling’ maken en experimenten met kleur ontdekken. Curator Siegrid Demyttenaere nodigde designers uit om het Lam Gods tijdens de restauratie te gaan bekijken en zich te laten inspireren.

De tentoonstelling restauratie I REVELATIE in het Caermersklooster illustreert hoe de restaurateurs van de buitenluiken van het Lam Gods de echte Van Eyck hebben ontdekt.

 

Een nieuw Lam Gods - Tussenstand van de restauratie en conservatie

In oktober 2012 ging de restauratie- en conservatiecampagne van De aanbidding van het Lam Gods (1432) van de Gebroeders Van Eyck van start. Het restauratieatelier bevindt zich in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. 

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

Vlaanderen - Venetië: 1500–1800

De eeuwenlange dialoog tussen de Vlaamse en Venetiaanse schilderscholen heeft al heel wat inkt doen vloeien. Het publiek kreeg maar zelden de kans daar iets van te zien. Gelukkig is er nu de grote tentoonstelling in Bozar. 

Kwam Jan van Eyck als een briljante ster uit het duistere niets tevoorschijn, of zijn de verwezenlijkingen van zijn kunst gebed in een langere, aantoonbare traditie? Het zijn vragen die gesteld worden in de tentoonstelling De weg naar Jan van Eyck in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

 

Het Lam Gods spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Niet alleen is het een meesterwerk van laatmiddeleeuwse Vlaamse schilderkunst, de tumultueuze geschiedenis van dit veelluik is minstens even fascinerend. De voorbije eeuwen werden één of meerdere panelen geconfisqueerd, gebroken, verkocht, verzaagd, gestolen of bijna opgeblazen.

Terwijl men in het Groeningemuseum te Brugge focust op Van Eyck en Dürer, snijdt het BOZAR te Brussel een hoofdstuk Cranach aan. Lucas Cranach de Oude (1472-1553) maakte vooral religieuze schilderijen en houtsneden, maar kon niet boven Dürer, het toenmalige genie, uitkomen. 

Het Gentse stadsmuseum STAM is gevestigd op de Bijloke, een plek met een lang en rijk verleden. Het heterogene karakter van de site met gebouwen uit verschillende periodes, opgetrokken in diverse bouwstijlen, is de perfecte locatie om de complexe en gelaagde geschiedenis van Gent te illustreren.

 

Pagina's

Abonneren op RSS - van Eyck Hubert